torsdag den 28. februar 2019

At bo på en båd

Nu er vores første vinter på båden snart ovre, og foråret begynder at titte frem ind imellem, med lune solskinsstråler i ansigtet og mildere vinde. Vintergækkerne  og erantis er fremme og over alt er der hvidt og gult og det er jo lige til at blive glad i låget af!

Da vi valgte at flytte ud på båden og bo her i 2 år før afgang, vidste vi ikke helt hvad vi gik ind til... vi kom fra et hus på ca 140m2 med 1200m2 have, gulvvarme og masser af varmt vand, og før nu ville jeg havde svoret at det var fysisk umuligt for manden min at tage et bad på under 20 minuter under skolhedt vand, men han overraskede mig og holder sig til de 5 min der er mindste køb på kortet i baderummet (han fik dog lov at bruge 15min juleaften, helt urimelig er jeg ikke).

Nogle ting vi har lært af at bo på en båd om vinteren:

*Mennesker afgiver enormt meget fugt når de sover... som i virkelig meget!

*At spare på vandet er en dyd (det er nemlig mega bøvlet at rulle den der store slange ud oppe fra toilettet og rulle helt ned til båden for at fylde vand på, den vejer jo et ton...mindst!!)

*At kondens er noget ham der nede i helvede har skabt for at genere os.. det kommer de mest uventede steder, og i enorme mængder! længe leve affugtere..

* At varme sokker er min ven, og man skal have flere par! gulvarme er ikke en luksus vi tilbyder ombord på Evy.

* At vi har alt alt for meget tøj der skal hænges op og tørre... det skal vi have lavet om på, for et   tørrestativ inde i båden med vådt tøj... er ikke praktisk! tørretumbling er dyrt, men nødvendigt.

* At mudrede vinterstøvler ikke hører til på en båd, siger jeg dybt frustreret og ofte.

* At varmt fedtstof fra en pande der rammer iskoldt vand i slangen fra vasken størkner ret hurtigt og   danner en prop... lærte jeg da vasken stoppede til.

* At det faktisk er ret hyggeligt og smukt at sidde med varm kaffe og se solopgangen hen over vandet, med   rimfrost på broen, sådan en vintermorgen.

Status på at bo på båden her efter første vinterer at vi mest elsker det! Vi nyder nærværet, de få m2 der skal holdes, hyggen ved at bo så tæt og at være så tæt på naturen og vandet.. ænderne der svømmer rundt i havnen, og naboskabet med vores med-fastliggere. De dårlige ting fylder heldig vis mindst.

Nu glæder vi os til foråret tager rigtig fat og vi kan smide vintermåtterne og få båden gjort fin igen, og komme ud på længere sejlture. Vi har allerede sejlet ud to gange, en i vinterferien og en i søndags, og det var bare en helt særlig følelse at komme ud på vandet og mærke båden bevæge sig i bølgerne, og glide igennem vandet, med solen i ansigtet, efter de lange mørke måneder i havn.

Morgenkaffen er drukket, ungerne er afleveret, så nu vil jeg folde noget vasketøj, og få ordnet de småting jeg skal idag, før ungerne skal hentes.

Rigtig god dag til dig!


Lidt billeder fra Februar :









Ingen kommentarer:

Send en kommentar